2020. április 2., csütörtök

Matematika 04. 02.


Matematika 04. 02.
Online óra

1. Keresztező mozgások. Jobb könyökkel megérintjük a bal térdet, majd bal könyökünkkel a jobb térdet! Egyre gyorsuló ritmusban csináljuk. Közben soroljuk a 4-es szorzót 0-tól 40-ig.
   Bal kezünk ökölben, lefelé fordítva, jobb tenyerünk nyitva, fölfelé néz. Váltogassuk a kéztartást, közben mondjuk a számokat 40-esével 0–tól 400-ig.
2. Számok halmazokba válogatása.
1. Van olyan 2-vel osztható szám, amelyik 4-gyel is osztható.
2. Mindegyik páros szám osztható 4-gyel is.
3. Mindegyik 4-gyel osztható szám osztható 2-vel is.
4. Nincs olyan páros szám, amelyik ne lenne 4-gyel is osztható.
5. A páratlan számok között nincs 4-gyel osztható.
6. Van olyan 3-mal osztható szám, amelyik 4-gyel is osztható.
7. Mindegyik 4-gyel osztható szám 3-mal is osztható.
8. A páros számok között van 3-mal osztható is.
9. Mindegyik 3-mal osztható szám osztható 6-tal is.
 Válaszok:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
1. igaz, pl.: 4, 8
2. hamis, pl.: 2, 6
3. igaz, mert ha valahány elem 4-esével sorakoztatható, akkor kettesével is.
4. hamis pl.: 2, 6 páros és nem osztható 4-gyel
5. igaz, mert minden 4-gyel osztható szám páros
6. igaz pl.: 12
7. hamis pl.: 4, 8, 16 4-gyel oszthatóak, de 3-mal nem
8. igaz pl.: 6, 12
9. hamis pl.: 3, 9, 15. Csak a 3-mal osztható páros számok oszthatók 6-tal.

3. Számok válogatása a 4-gyel osztás maradéka szerint
„Erre a rúdra egy számvonalat csavartam fel. Alul barnával írtam a számokat, hátul pedig feketével.”



„Mit tudtok elmondani a pirossal írt számokról?”
A pirossal írt számok négyesével növekvő sort alkotnak, és oszthatók 4-gyel.
„Mondjatok igaz állításokat a zölddel írt számokról!” 1, 5, 9, 13. 17, 21, 25…
A zölddel írt számok is négyesével növekvő sort alkotnak, nem oszthatók 4-gyel.
Megfigyelhetitek, hogy mindegyik eggyel nagyobb a hozzá legközelebb álló 4-gyel osztható számnál. Így 4-gyel osztva 1 a maradék.
Pl.: 5:4=1, maradt az 1, mert 1*4=4, és 4+1=5,
      9:4=2, maradt az 1, mert 2*4=8, és 8+1=9,
    17:4=4, maradt az 1, mert 4*4=16, és 16+1=17,
    36:4=9, maradt az 1, mert 9*4=36, és 36+1=37.
„Mondjatok igaz állításokat a barnával írt számokról!” 2, 6, 10, 14, 22, 26…
A zölddel írt számok is négyesével növekvő sort alkotnak, nem oszthatók 4-gyel.
Megfigyelhetitek, hogy mindegyik eggyel nagyobb a hozzá legközelebb álló 4-gyel osztható számnál. Így 4-gyel osztva 1 a maradék.
Pl.: 6:4=1, maradt az 2, mert 1*4=4, és 4+2=6,
    18:4=4, maradt az 2, mert 4*4=16, és 16+2=18…
„Mondjatok igaz állításokat a feketével írt számokról és a 4-gyel osztásnál keletkezett maradékról!” 7, 11, 15, 23, 27…
4-gyel osztva 3 a maradék.
Pl.: 7:4=1, maradt az 3, mert 1*4=4, és 4+3=7…

4. Hányados becslése, ellenőrzés szorzással
Hányszor van meg a 408-ban a 4? Írjátok fel számfeladattal! 408:4
Végezzünk becslést százasra kerekített értékkel! 408~400, akkor 400:4=100
Ellenőrizzetek szorzással! 100*4=400

5. Írásbeli osztás egyjegyű számmal:
 Nyissuk ki a füzetet! Írjuk fel címnek: „Osztás     IV. 02.”
Fejben: 400:4=100
                 8:4=2
            100+2=10
Írásban:
   osztandó  osztó
          4’0’8 : 4 = 102       Ell.:  102 * 4    
          0 0            hányados       408        
             0 8                                              
maradék 0

6. Gyakorlás:
B=600:3=200
623 : 3 = 107       Ell.:  107 * 3     621
02                                 621        +    2
  23                                                623
    2
7. Házi feladat:
Fejben számolás osztással a munkafüzetben: 49./1. 2.

Aki nem tudott velünk lenni, megnézheti itt.
Jó számolást!
Andi néni

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése