Matematika 04. 02.
Online óra
1. Keresztező
mozgások. Jobb könyökkel megérintjük a bal térdet, majd bal könyökünkkel a
jobb térdet! Egyre gyorsuló ritmusban csináljuk. Közben soroljuk a 4-es szorzót
0-tól 40-ig.
Bal kezünk ökölben, lefelé
fordítva, jobb tenyerünk nyitva, fölfelé néz. Váltogassuk a kéztartást, közben
mondjuk a számokat 40-esével 0–tól 400-ig.
2. Számok halmazokba
válogatása.
1. Van olyan 2-vel osztható szám, amelyik
4-gyel is osztható.
2. Mindegyik páros szám osztható 4-gyel is.
3. Mindegyik 4-gyel osztható szám osztható
2-vel is.
4. Nincs olyan páros szám, amelyik ne lenne
4-gyel is osztható.
5. A páratlan számok között nincs 4-gyel
osztható.
6. Van olyan 3-mal osztható szám, amelyik
4-gyel is osztható.
7. Mindegyik 4-gyel osztható szám 3-mal is
osztható.
8. A páros számok között van 3-mal osztható is.
9. Mindegyik
3-mal osztható szám osztható 6-tal is.
Válaszok:
1. igaz, pl.: 4, 8
2. hamis, pl.: 2, 6
3. igaz, mert ha valahány elem 4-esével
sorakoztatható, akkor kettesével is.
4. hamis pl.: 2, 6 páros és nem osztható 4-gyel
5. igaz, mert minden 4-gyel osztható szám páros
6. igaz pl.: 12
7. hamis pl.: 4, 8, 16 4-gyel oszthatóak, de
3-mal nem
8. igaz pl.: 6, 12
9. hamis pl.: 3,
9, 15. Csak a 3-mal osztható páros számok oszthatók 6-tal.
3. Számok válogatása a 4-gyel osztás
maradéka szerint
„Erre a rúdra egy számvonalat csavartam fel.
Alul barnával írtam a számokat, hátul pedig feketével.”
„Mit tudtok elmondani a pirossal írt
számokról?”
A pirossal
írt számok négyesével növekvő sort alkotnak, és oszthatók 4-gyel.
„Mondjatok igaz állításokat a zölddel írt
számokról!” 1, 5, 9, 13. 17, 21, 25…
A zölddel
írt számok is négyesével növekvő sort alkotnak, nem oszthatók 4-gyel.
Megfigyelhetitek,
hogy mindegyik eggyel nagyobb a hozzá legközelebb álló 4-gyel osztható számnál.
Így 4-gyel osztva 1 a maradék.
Pl.: 5:4=1,
maradt az 1, mert 1*4=4, és 4+1=5,
9:4=2, maradt az 1, mert 2*4=8, és 8+1=9,
17:4=4, maradt az 1, mert 4*4=16, és
16+1=17,
36:4=9, maradt az 1, mert 9*4=36, és
36+1=37.
„Mondjatok igaz állításokat a barnával írt
számokról!” 2, 6, 10, 14, 22, 26…
A zölddel
írt számok is négyesével növekvő sort alkotnak, nem oszthatók 4-gyel.
Megfigyelhetitek,
hogy mindegyik eggyel nagyobb a hozzá legközelebb álló 4-gyel osztható számnál.
Így 4-gyel osztva 1 a maradék.
Pl.: 6:4=1,
maradt az 2, mert 1*4=4, és 4+2=6,
18:4=4, maradt az 2, mert 4*4=16, és
16+2=18…
„Mondjatok igaz állításokat a feketével írt
számokról és a 4-gyel osztásnál keletkezett maradékról!” 7, 11, 15, 23, 27…
4-gyel
osztva 3 a maradék.
Pl.: 7:4=1,
maradt az 3, mert 1*4=4, és 4+3=7…
4. Hányados becslése, ellenőrzés szorzással
Hányszor van
meg a 408-ban a 4? Írjátok fel számfeladattal! 408:4
Végezzünk
becslést százasra kerekített értékkel! 408~400, akkor 400:4=100
Ellenőrizzetek
szorzással! 100*4=400
5. Írásbeli osztás egyjegyű számmal:
Nyissuk
ki a füzetet! Írjuk fel címnek: „Osztás IV. 02.”
Fejben:
400:4=100
8:4=2
100+2=10
Írásban:
osztandó osztó
4’0’8 : 4
= 102 Ell.:
102 * 4
0 0 hányados 408
0 8
maradék 0
6. Gyakorlás:
B=600:3=200
623 : 3 =
107 Ell.: 107 * 3 621
02 621 +
2
23
623
2
7. Házi feladat:
Fejben
számolás osztással a munkafüzetben: 49./1. 2.
Aki nem tudott velünk lenni, megnézheti itt.
Jó
számolást!
Andi néni
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése