Környezetismeret 04.
21.
Ismétlésként kezdjünk egy kis KÉPREJTVÉNNYEL.
Milyen
élőlényekkel találkoztunk a vízben és a vízparton?
Milyen hagyományokat ismertél meg a tankönyvben (75-77.
oldalon) a kalendáriumból?
A mai órán régi idők hagyományaival ismerkedünk.
Régen gyakran romboló árvizek sújtották a vízparti
területeket. Ekkor még nem voltak töltések.
Nyílásokat vágtak a folyók magas partján. Ezeket fokoknak
nevezték.
Elvezették a vizet az alacsonyabb ártéri területekre. Így
nem rombolta le a településeket.
Apadáskor vissza is tudott húzódni a víz a medrébe.
Ezeket a területeket gazdálkodásra hasznosították.
Az eddigiek alapján, készítsétek el a következő feladatot!
Ártéri tájgazdálkodás, azaz fokgazdálkodás kialakulása:
Dús füvű legelőkön gulyákat, méneseket, kondákat
legeltettek.
Ez alapján fejtsétek meg a következő szavakat!
_ _ _ _ _ = szarvasmarhák csoportja.
_ _ _ _ _ = lovak csoportja.
_ _ _ _ _ = sertések csoportja.
A nádasok, ártéri erdők, nádat, gyékényt és fát biztosítottak
az embereknek. Fűszereket, gyógynövényeket szereztek be az árterekről. Élelemhez
jutottak az itt élő vadakból és halakból. A sok szép virágon szorgosan gyűjtögető
méhek mézet adtak az embereknek.
A folyók melletti gátak építésével, a vizek lecsapolásával
az ártéri gazdálkodás megszűnt. A vadon élő állatok és növények száma csökkent.
Ahogy mostanában, többször említettük a Föld napjával
kapcsolatosan:
VIGYÁZZUNK A KÖRNYEZETÜNKRE, MERT SZÜKSÉGÜNK VAN RÁ!
Remélem, figyelemmel követted a mai óra anyagát!
Ez alapján el is tudod végezni a munkafüzet 62.-63. oldalán lévő feladatot.
Ha elkészültél, küld is el nekem!
Jó munkát kívánok!
Andi néni
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése