2020. március 23., hétfő

Ének 03.23-27.


Kedves tanítványom!                                            2020.03.23-27.


Remélem sikerült a múlt hét feladatait elvégezni. Ha igen, derekas munkát végeztél!
Amire ma is szükséged lesz: az énekkönyvre, füzetedre, hangodra, akaratodra.

A tankönyved 121. oldalán a Jeles napok kalendáriumánál találsz egy apró képet 
Gergely-járásról. Én is küldök egyet.

Gergely napja  - Gergely-járás 

 

Ellenőrizd le a tankönyved 96. oldalán, hogy jó szolmizációs és ábécés neveket írtál-e a hangok fölé:

A mű hangkészlete. Ez a „Lisztes” diákok titkos írása J

D”  C”  Bé’  A’  G’  F’
mi         ti,   lá,   szó,

1.sor:
G G G G/A F /BB  BB/C D /CB A/G/
l, l,  l ,l , / t, s,/dd    dd/ r m  / rd t, /l, /


2. sor
DD  DD/ D B/DD CB/C D/CB A/ G/
mm mm /m d/mm rd /r m/  rd   t,/ l,/

3.sor
G GG/GA F/ BB DD/ CC BA/G G/
l, l,l, / l,t, s,/  dd mm/   rr    dt,/ l, l,/

4.sor:
GG GG  /GA F /BB DD/ CC BB  /AA GG/ G//
 l,l,   l,l, /  l,t, s,/ dd  mm/  rr    dd / t,t,   l,l,/  l,//


·    A gyakorláshoz meghallgathatod újból és újból  Kodály Zoltán kórus művét!

A visszatérő részt sikerült már begyakorolnod? : „…omne dignum leverendum laude…tótusz kápusz, demizérum fórum Domine.”

Házi feladat: Tanuld meg fejből a népdalt! Egy hét alatt sikerülni fog!

Készíthetsz emlékeztető rajzsorozatot a füzetedbe vagy szókártyákat, hogy könnyebben menjen:

szalonna – rántotta, kolbász – padlás, lúd – iskola, út, leányka – söprű,
gyerecske (gyerek) – könyvecske, menyecske – leveske

Találtam egy érdekes írást a régi korok iskolájáról. Kimásoltam neked. Kis részletekben olvasd el a héten.


Nádpáca, nyúlláb, palatábla – elemi iskola a régi Magyarországon
Diáknak lenni felemás érzés. Egyrészt szuper dolog a társakkal együtt lenni, másrészt bosszantó, hogy az iskolában tanárok is vannak, akik időnként számon kérnek. Nem volt ez másként régen sem. Nézzük meg, milyen volt elemi iskolás diáknak lenni a 17-18. századi Magyarországon!

Régi idők elemi iskolája

Az iskolában
Akkoriban hajnali ötkor keltek a gyerekek, és hatkor kezdődött a tanítás az egészen kicsi, 6-10 éves gyerekek számára is. Persze nem járt minden gyerek iskolába, csak azok, akiket az otthoni munkából nélkülözni tudtak, és hideg időben a család cipőt tudott adni rájuk. 
Az iskolaév faluhelyen novembertől áprilisig tartott, akkor szünetelt ugyanis a mezőgazdasági munka.
Nem mindenütt kezdték azonban ősszel a tanítást, volt, ahol a március volt az iskolakezdés ideje. Március 12-én tartották a Gergely-járást, amikor a nagyobb iskolások sorra járták a házakat, és új társakat toboroztak az iskolába. No, meg persze adományokat gyűjtöttek a tanítóik és maguk számára.
A tanítás délelőtt-délután folyt néha egy-egy szünettel.

A sulicuccok
Táskát sem nagyon lóbáltak, mert nem volt mit belepakolni, ugyanis a családok többségének nem volt könyve. Az elemi iskolásoknak még ABC-s könyvre se telt, egyforma olvasókönyvek sem voltak. Ki-ki olyan könyvet vitt magával, amilyen éppen a háznál a mestergerendán ( a gerendás parasztházaknál ház közepét átfogó, megerősítő gerenda) volt, többnyire különféle kisebb-nagyobb imakönyveket, és abból olvasott mindenki egyenként.
A táskába, ami többnyire egy tarisznya volt, inkább némi elemózsia került: egy szem alma, hagyma meg egy karéj kenyér. Hideg időben sült krumpli a zsebbe, hogy melegítse a gyerek kezét. A felszerelés része volt a méhviasszal bevont tábla, a tábla törlésére való szivacs vagy nyúlláb, illetve a gyűrűfa héjából vagy tölgyfagubacsból főzött tinta is.

Az iskola
Az elemi iskolákban általában egyetlen helyiség volt, ahová bezsúfolták a falu összes gyerekét: fiúkat, lányokat egyaránt. Nemegyszer két-háromszáz gyerek ült egy-egy ilyen sötét teremben. A kisebbeknek nem is jutott hely a padokban, ők a földön ülve tanultak.

Míg az egyik csoport a zsoltárokat fújta, a másik az egyszeregyet darálta, a harmadik pedig versben kántálta Magyarország földrajzát. A kicsik pedig a betűvetést gyakorolták.

A tanító le-föl járkált, kezében suhogott a mogyoró- vagy nádpálca, ami a kor elmaradhatatlan oktatási eszköze volt. A fegyelmezés módja pedig a tenyeres, körmös, fenekes, a sarokba térdepeltetés (néha kukoricára), a szamárpad, a szégyenszék.

Az iskola egyetlen osztálytermét télen hetente csak kétszer tudták felfűteni úgy, hogy minden gyerek reggelente a hóna alá csapva hozott egy-egy tűzifát. Igazából nem fáztak a kölykök, mert ha kétszázan ültek egy teremben, a leheletükkel, testük melegével úgyis felfűtötték a termet.
 
Az elemi iskola tanterme
A tanítás
A tanulás normális, bevett módja a magolás, biflázás volt. Nem volt cél, hogy a gyerek megértse azt, amit tanul. A lényeg az volt, hogy amikor számon kérik tőle, vissza tudja mondani. Így aztán szinte minden tananyagot versbe szedtek, dallamot írtak hozzá, és a tanítás abból állt, hogy ezt begyakoroltatták a gyerekekkel, akik aztán kórusban üvöltötték az egyszeregyet. Általában olyan hangosan, hogy a falu végén is jól lehetett hallani, hogy folyik a tanítás.
Az elemi iskolákban az volt a cél, hogy a gyerekek valamennyire megtanuljanak írni-olvasni, számolni, ismerjék a katekézist (kérdés-felelt formájába összegyűjtött hittan tételek). 


 
Palatábla, palavessző, tintatartó a padba süllyesztve, mártogatós toll
Köszönöm a munkádat!

                                                                                    Erika néni J

  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése